Beter slapen: Coaching bij slaapproblemen

Hoe heerlijk zou het zijn als je goed zou kunnen slapen ?

De foto hiernaast is Viggo.

Viggo is mijn derde kleinkind, mijn petekind.

Zorgeloos, met veel liefde omringd.

Hij slaapt als een roos. 

En jij ?

Better Life Coach Blog slaapproblemen

Slaapproblemen in België

Iedereen heeft wel eens een nacht waarin je slecht slaapt. Of als je een probleemsituatie ervaart, kan je enkele nachten slecht slapen. Hierdoor zal je je een tijdje moe voelen, maar het schaadt je gezondheid niet echt.

Wie echter structurele slaapproblemen ondervindt, kan uitgeput geraken. Piekeren, stress en spanningen zijn vaak de oorzaak van slecht slapen, maar je komt in een vicieuze cirkel terecht : de vermoeidheid maakt je nog minder weerbaar tegen stress.

Schat in hoeveel tijd je echt slaapt. Deel dat getal door het aantal uren dat je doorgaans in bed ligt.
Wie minder dan 85% haalt, heeft een slecht slaappatroon.

Door slaaptraining en coaching bij slaapproblemen kan dit opgelost worden.

Waarom slaaptraining ?

Slaaptraining leert jou de ideale voorwaarden te voorzien om beter te kunnen slapen.

Om met een auto te kunnen rijden, moet er brandstof in zijn, moet de batterij opgeladen zijn, moeten de banden opgepompt zijn, moeten de ruiten vorstvrij zijn, moet er olie in de motor zitten, mag de bestuurder niet dronken zijn, enz. 

Ook om goed te kunnen slapen zijn er een aantal basisvoorwaarden die vervuld moeten zijn. We noemen dit “goede slaaphygiëne”. 

Test je kennis over goede slaaphygiëne via deze quiz:

Plan van aanpak voor een goede slaaphygiëne

Samen stellen we een uitgebreid gepersonaliseerd plan van aanpak op om je slaapcomfort maximaal te kunnen voorzien, en je slaapgewoontes in kaart te brengen : 

Hoe werkt coaching bij slaapproblemen ?

De slaaptraining van Better Life Coach is gebaseerd op de ACT-aanpak (Acceptance and Commitment Therapy) en
CGT-I (Cognitieve Gedragstherapie voor Insomnia).

Naast je slaaphygiëne pakken we nog drie andere domeinen één voor één aan : 

1) Jouw slaappatroon

2) Ontspannen

3) Oorzaken aanpakken

Maar vooral gaan we op zoek naar de onderliggende oorzaken waarom jij niet goed kan slapen. Dit kunnen oorzaken zijn van mentale, emotionele en fysieke aard, of kan liggen aan problemen in de omgang met andere mensen.
Via coaching ga je je problemen erkennen, leren aanvaarden, en doelgerichte actie ondernemen om deze problemen stap voor stap op te lossen. 

Oorzaken van slaapproblemen: in welke herken jij je ?

  1. Stress
  2. Spanningen met andere mensen
  3. Je eigen slaap belemmerende gedachten : piekeren, angsten, moeilijk kunnen omgaan met emoties, gaan slapen zonder discussies uit te praten
  4. Slechte slaapgewoonten, een ongezonde leefwijze, een slechte slaapomgeving
  5. Perfectionisme
  6. Steeds in controle willen zijn
  7. Onveilig gevoel
  8. Gepest worden
  9. Ongenoegen over of problemen in je job
  10. Vaak overuren doen en werk meenemen naar huis
  11. Niet weten wat je wil, het gevoel hebben dat je vast zit
  12. Een negatief zelfbeeld, je vaak onzeker voelen
  13. Problemen in je relatie, met je kinderen, met vrienden of familie, met collega’s, met je baas
  14. Eenzaamheid
  15. Continu gevoel van tijdsdruk of tijd te kort hebben
  16. Te weinig beweging, geen verse lucht, geen verbondheid met de natuur
  17. Te weinig ontspanning
  18. Invloed van negatieve berichten of onbereikbare ideaalbeelden op social media
  19. Chaos in je leven, of juist overgestructureerd en niet flexibel zijn
  20. Ongezonde voeding
  21. Slecht slapende kinderen
  22. Een snurkende partner
  23. Financiële zorgen
  24. Onderliggende medische problemen
  25. Onderliggende psychische problemen, zoals trauma’s en angsten

Het goede nieuws is, dat al deze problemen systematisch aangepakt kunnen worden. 

Als gecertificeerd stress- en burn-out coach, als life coach en als coach voor slaapproblemen, kan ik je voor punten 1 tot 20 stap voor stap helpen. Voor de andere problemen verwijs ik je door naar een specialist ter zake, naar je huisarts, een psycholoog of psychiater.

Graag een kennismakingsgesprek?

Tijdens een gratis en vrijblijvend gesprekje via telefoon of video, maken we even kennis. Jij kan mij vertellen wat je anders zou willen zien in je leven, werk of persoon, ik leg je dan uit hoe ik jou daarbij kan coachen.

Als het klikt, plannen we meteen een eerste coachingsessie in.