Onzekerheid op de werkvloer: 3 oorzaken en oplossingen.
Een reorganisatie, een nieuwe leidinggevende of een nieuw takenpakket; mogelijke triggers voor onzekerheid op de werkvloer zijn nooit ver te zoeken. Een onzeker gevoel kan zelfs heel spontaan de kop opsteken, maar dat gebrek aan zelfvertrouwen belemmert je wel om het beste van jezelf te geven in je job. Waar komt die onzekerheid eigenlijk juist vandaan en hoe ga je ermee om? In dit artikel geef ik je 3 mogelijke oorzaken en enkele eenvoudige tips mee om je te helpen terug zeker van jezelf te zijn.
Je onderschat jezelf
Anderen kunnen dat veel beter dan ik. Of: Zij is veel slanker dan ik. Je haalt jezelf zo vaak naar beneden in allerhande dagelijkse situaties dat het haast normaal is om dat ook op de werkvloer te doen. Vaak denk je dat je niet over de juiste kennis beschikt om een taak tot een goed einde te brengen.
Het is belangrijk om te weten dat je niet de enige bent die zichzelf onderschat. Ook je collega’s lopen soms tegen onzekerheden aan, al lijkt het misschien niet zo. De eerste stap naar meer zelfwaardering is weten waar je talenten liggen. Het maken van een persoonlijke SWOT-analyse kan je daarbij helpen. Zo weet je perfect waar jouw sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen liggen en kan je zelfverzekerder aan je taken beginnen. En wees niet bang om waar nodig extra uitleg of een opleiding te vragen.
Je verliest de controle
Wanneer alles zijn gewone gangetje gaat en er weinig prikkels zijn dan hebben we weinig redenen om ons onzeker te voelen. Onzekerheid steekt dan pas de kop op wanneer er onverwachte zaken op je pad komen zoals een reorganisatie binnen het bedrijf.
Een to-do-list met onderscheid tussen hoge en lagere prioriteiten kan je het nodige houvast geven maar durf soms ook te relativeren en de controle los te laten. Leren omgaan met onverwachte situaties kan je zelfvertrouwen alleen maar ten goede komen.
Je voelt je niet geliefd
We besteden meer tijd met collega’s dan met onze vrienden of gezin. Logisch dat je al snel onzeker wordt als het niet zo goed klikt met je collega’s. Uit schrik om buiten de groep te vallen kan je in je schulp gaan kruipen en durf je geen nieuwe voorstellen meer aan te brengen.
De band met je collega’s verbeteren is vaak makkelijker dan je denkt. Door respect en positivisme te tonen, hen te laten voelen dat je betrouwbaar bent en dat ze op jou kunnen rekenen zal je dezelfde steun van hen ervaren. Een positieve groepssfeer zorgt dat je gemotiveerd en productief bent.
Meer oefeningen en tips rond onzekerheid?
Wil je graag nog meer tips rond onzekerheid op (en naast) de werkvloer?
Schrijf je dan in voor ons gratis webinar “De kracht van je gedacht”:
- dinsdag 4 mei om 12u
- donderdag 6 mei om 20u
Samen met 4 andere loopbaancoaches help ik je sterker te staan in je job.

Wil je meteen aan de slag om je zekerder te voelen op professioneel vlak? Dankzij VDAB loopbaancheques betaal je slechts 40€ voor 4 uur loopbaanbegeleiding. Plan meteen een gratis kennismakingsgesprek met mij.
Graag een kennismakingsgesprek?
Tijdens een gratis en vrijblijvend gesprekje via telefoon of video, maken we even kennis. Jij kan mij vertellen wat je anders zou willen zien in je leven, werk of persoon, ik leg je dan uit hoe ik jou daarbij kan coachen.
Als het klikt, plannen we meteen een eerste coachingsessie in.