4 tips om minder te piekeren

4 tips om minder te piekeren.

Heel wat mensen die ik coach, vragen me tips om minder te piekeren.

Op zich is het natuurlijk positief dat je nadenkt over mogelijke oplossingen om een probleem aan te pakken, vooraleer je in actie schiet. Maar tien keer alle voor- en nadelen afwegen, en niets doen, zal jou onnodige stress bezorgen.  En als je op de duur chronische stress ervaart, dreig je mentaal en fysiek uitgeput te geraken. Het is dus inderdaad belangrijk om te proberen om minder te piekeren.

Met deze praktische tips kom je al een heel eind.

Pieker jij omdat je bang bent voor iets? Heb je schrik dat je fouten gaat maken? Dat je iets gaat vergeten? Dat je iemand op de tenen zou trappen?

Jij bent een zorgzaam persoon, bekommerd om anderen, je wil je werk goed doen.

Wees blij dat je zo bent, aanvaard dat je je zorgen maakt. Zeg tegen het stemmetje in je hoofd dat jou aan het piekeren brengt : “ha, daar ben je weer, piekerstemmetje. Prima hoor, dat je me waarschuwt. Ik weet intussen echter dat ik van lang piekeren stress krijg, dus deze keer ga ik de knop omdraaien. Ik ga meteen actie ondernemen.”

Durf je niet in actie komen, uit schrik dat er iets fout zal gaan?

Stel jezelf dan eens de vraag: “wie gaat er doodgaan als ik die actie toch onderneem? welke wereldramp gaat er ontstaan als ik het toch doe?”. Veel kans dat het best meevalt hoor! En als het een ietsiepietsie tegenzit, dan leer je er weer iets uit voor de volgende keer.

Als je ’s avonds in bed ligt, en er schieten allerlei zaken door je hoofd die je morgen zeker niet mag vergeten te doen op je werk of thuis, dan geraak je moeilijk in slaap.

Leg een notitieblokje en een balpen op je nachtkastje, en voor je het licht uitdoet, noteer je alle puntjes die je morgen niet mag vergeten. Zo kan je je hoofd leegmaken en rustig inslapen. Je bent zeker dat je morgen niets gaat vergeten want je hebt het genoteerd.

Sla jij aan het piekeren omdat je je onzeker voelt over jezelf ? Heel veel mensen vinden van zichzelf dat ze weinig zelfvertrouwen hebben.

Alles begint bij jouw “mindset”, bij jouw gedachten over jezelf. Ben je pessimist of optimist? Hou je er niet van om af en toe een risico te nemen? Maar misschien leer je wel graag nieuwe dingen bij, als het maar op jouw tempo is?

Denk de volgende keer dat je je onzeker voelt, eens aan die keer dat je apetrots was op jezelf! Kan je dat moment nog voor je zien? Zie je wel dat je heel wat kan, en dat mensen jou echt appreciëren om wie je bent?

Bekijk mijn webinar “de kracht van je gedacht”. Gratis 45 minuten tips!

Rome is niet op één dag gebouwd. Je kan je karakter niet met enkele tips veranderen. Maar je kan je gedachten trainen om positiever over jezelf te zijn, je kan je gedrag bijsturen en vaker in actie komen.

Omdat het niet altijd simpel is om dit zelf te veranderen, kan je hiervoor enkele uren coaching volgen. Kijk maar eens op mijn pagina “Getuigenissen” wat dat met een mens kan doen.

Vraag een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek, hoe ik jou zou kunnen helpen.

Speciaal aanbod tot 30 juni 2021: volg coaching en krijg gratis één van deze boeken :

Graag een kennismakingsgesprek?

Tijdens een gratis en vrijblijvend gesprekje via telefoon of video, maken we even kennis. Jij kan mij vertellen wat je anders zou willen zien in je leven, werk of persoon, ik leg je dan uit hoe ik jou daarbij kan coachen.

Als het klikt, plannen we meteen een eerste coachingsessie in.

Een mailtje ontvangen als er een nieuw artikel verschijnt?